Wspaniałe wieczory koncertowe z Zespołem Wokalnym Ars Chori! W dniu 8 września 2018 r. byłem w Kościele Ewangelicko – Reformowanym w Warszawie na koncercie pt. Perły muzyki chóralnej. Oczarowany, wysłuchałem go ponownie, dzień później, tym razem w kościele pw. św. Augustyna na Nowolipkach w Warszawie.

Formuła koncertu była odmienna od powszechnie znanych występów chórów a cappella. Koncert rozpoczął się krótką zapowiedzią, po której od razu rozbrzmiał utwór organowy z Tabulatury Jana z Lublina w wykonaniu Krzysztofa Łazutki. Po przepięknie wykonanym utworze chór zaśpiewał trzy pieśni a cappella: Cypriana Bazylika, Wacława z Szamotuł i Mikołaja Gomółki. Po nich znowu rozbrzmiały organy, tym razem wysłuchaliśmy Tańców z Tabulatury Jana z Lublina. Kolejne utwory przeniosły nas do XVI wiecznej Anglii. Wzmocnione, nasycone niepowtarzalną akustyką kościoła rozchodziły się dźwięki muzyki wielkich mistrzów polifonii angielskiej, w (nie przesadzę, jeśli to powiem) mistrzowskim wykonaniu Zespołu Wokalnego Ars Chori pod dyrekcją Zbigniewa Tupczyńskiego. Muzyczna podróż trwała dalej, znaleźliśmy się w okresie baroku, a w uszach rozbrzmiewał kanon D-dur J. Pachelbela, skomponowany, co prawda na troje skrzypiec, ale na koncercie opracowany i wykonany na organach przez Krzysztofa Łazutkę. Nie mogło zabraknąć również innej, powszechnie znanej kompozycji J. Pachelbela – Magnificat. Zauroczony, jak zahipnotyzowany słuchałem tych wspaniałych dzieł w wykonaniu chórzystów, kwartetu solistów i akompaniamentu organowego.
Po magicznej podróży w czasie wróciliśmy do współczesności – solistka Monika Dobrzyńska–Krysiak wykonała Offertorium Módl się duszo moja Jana Maklakiewicza, a Izabela Rasiuk Stabat Mater Sławomira Kaszuby (autor zaszczycił swoją obecnością na widowni), natomiast Zespół Wokalny Ars Chori zaprezentował prawykonanie utworu Probasti Me, specjalnie napisanego na tę okazję przez Renatę Baszun. Koncerty zakończył także współczesny utwór Clare Benediction Johna Ruttera.
Licznie zgromadzona publiczność nagrodziła artystów gromkimi brawami. Nie obyło się również bez bisu.
Ważnym elementem spektaklu, wyróżniającym go od powszechnie znanych koncertów chóralnych, było ograniczenie do minimum słów konferansjera, mówiła muzyka, a poszczególne części tworzyły jedną całość, każdy głos tworzył ujednoliconą, czystą barwę dźwięku, która potem składała się na perfekcyjnie brzmiące akordy. Słuchając i oglądając występ artystów nie można było nie zauważyć finezji i kunsztu pracy dyrygenta, który tworzył wyjątkową jedność z chórem, solistami i organistą. Koncert był na bardzo wysokim poziomie artystycznym i wykonawczym.

Wystąpili w nim:
Zbigniew Tupczyński – dyrygent i kierownik artystyczny
Monika Dobrzyńska – Krysiak – sopran solo
Izabela Rasiuk – alt solo
Piotr Mrówka – tenor solo
Krzysztof Łazutka – organy
Zespół Wokalny Ars Chori
Marcin Kumosiński – prowadzenie

 

Relacja: MartinJ
Foto: PiotrS