BACH vs. HÄNDEL

Koncepcja cyklu koncertów oparta jest
na twórczości dwóch gigantów muzyki barokowej –

Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla.

BH FB 01.jpg
Projekt-Autorski-Fundacji-Ars-Chori.png

Drogi twórcze obu kompozytorów - równolatków (obaj urodzeni w 1685 roku) przebiegały w nieco innych kierunkach, a oni sami nigdy się osobiście nie spotkali. Mimo to wiedzieli o sobie i śledzili swoją twórczość, nieustannie się nią nawzajem inspirując. Wokół obu twórców z czasem narosła legenda mówiąca o ich hipotetycznym spotkaniu. Nawiązuje do niej sztuka Paula Barza Kolacja na cztery ręce.

Założeniem cyklu trzech koncertów jest pokazanie twórczość Bacha i Händla na osobnych koncertach (koncert pierwszy – Bach koncertowo i koncert trzeci – Händel koncertowo) prezentując ich twórczość koncertową, kantatową i oratoryjną. Środkowy, drugi koncert w zależności od edycji cyklu prezentowany jest pt:

 

J. S. Bach & Sons. Koncert zbudowany jest z utworów na skrzypce i klawesyn oraz klawesyn solo J. S. Bacha oraz jego trzech synów – Wilhelma Friedmanna, Carla Philippa Emanuela oraz Johanna Christiana. Utwory synów Bacha są mniej znane i rzadziej wykonywane a można prześledzić w nich styl znanego ojca – kompozytora giganta epoki baroku , ale można odnaleźć także charakterystyczne cechy ich własnego stylu kompozytorskiego. Jest to bardzo różnorodna muzyka – od stylu dojrzałego baroku, aż po style zapowiadające klasycyzm – styl galant oraz „Sturm und Drang” (burzy i naporu). Koncert jest okazją do poznania twórczości rodziny 4 wybitnych kompozytorów na przykładzie utworów klawesynowych (ulubiony instrument rodziny Bachów) i skrzypcowych.


Lub


Bach i Händel Spotkanie kameralne. Koncert, ten jest kameralnym „spotkaniem” obu kompozytorów, gdzie prezentowane są utwory kameralne i solowe obu Mistrzów, m innymi: Jerzy Fryderyk Händel - Sonata Triowa h-moll op. 2 nr 1, Jan Sebastian Bach Sonata c-moll na flet, skrzypce i basso continuo ze zbioru Musikalisches Opfer BWV 1079

Bach vs Händel, czyli spotkanie, którego nie było. Cz 2 Spotkanie kameralne.
01:08:07

Bach vs Händel, czyli spotkanie, którego nie było. Cz 2 Spotkanie kameralne.

Retransmisja koncertu który odbył się dnia 24.10.2020 o godzinie 19:00 w Domu Pracy Twórczej - Pałac Radziejowice. Koncepcja koncertów oparta jest na twórczości dwóch gigantów muzyki barokowej – Johanna Sebastiana Bacha i Georga Friedricha Händla. Drogi twórcze obu kompozytorów – równolatków (obaj urodzeni w 1685 roku) przebiegały w nieco innych kierunkach, a oni sami nigdy się osobiście nie spotkali. Mimo to wiedzieli o sobie i śledzili swoją twórczość, nieustannie się nią nawzajem inspirując. Wokół obu twórców z czasem narosła legenda mówiąca o ich hipotetycznym spotkaniu. Nawiązuje do niej sztuka Paula Barza Kolacja na cztery ręce. Założeniem cyklu trzech koncertów jest pokazanie twórczość Bacha i Händla na osobnych koncertach (koncert pierwszy – Bach koncertowo i koncert trzeci – Händel koncertowo) prezentując ich twórczość koncertową, kantatową i oratoryjną. Środkowy, drugi koncert, jest kameralnym „spotkaniem” obu kompozytorów, gdzie zaprezentowane będą utwory kameralne i solowe. Koncerty zostaną wykonane przez uznanych solistów oraz zespoły muzyków dawnych grających na instrumentach dawnych. Program koncertu: Georg Friedrich Händel – Sonata triowa h-moll op. 2 nr 1 Johann Sebastian Bach – Sonata e-moll na flet i b.c. BWV 1034 Georg Friedrich Händel – Sonatina a-moll na klawesyn HWV 584 Johann Sebastian Bach – Preludium i fuga z Das Wohltemperierte Klavier Georg Friedrich Händel – Sonata D-dur na skrzypce i b.c. HWV 371 Johann Sebastian Bach – Sonata triowa c-moll z Musicalisches Opfer Występują Zespół Filatura di Musica w składzie: Judyta Tupczyńska - skrzypce Magdalena Pilch - filet traverso Justyna Rekść Raubo - wiolonczela Patrycja Domagalska-Kałuża - klawesyn Kierownictwo artystyczne, pomysł - Judyta Tupczyńska Organizator - Fundacja Ars Chori Cykl koncertów "Bach vs Händel, czyli spotkanie, którego nie było" jest projektem autorskim Fundacji Ars Chori. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Bach vs Händel Czyli spotkanie którego nie było. Część 3. Odcinek 2 Dixit Dominus
44:25

Bach vs Händel Czyli spotkanie którego nie było. Część 3. Odcinek 2 Dixit Dominus

Część 3 autorskiego cyklu Fundacji Ars Chori; Odcinek 1, a w nim: DIXIT DOMINUS HWV 232 DIXIT DOMINUS DOMINO MEO · chór · VIRGAM VIRTUTIS TUAE · aria · TECUM PRINCIPIUM · aria · JURAVIT DOMINUS · chór · TU ES SACERDOS · chór · DOMINUS A DEXTRIS TUIS · chór · DE TORRENTE · duet · GLORIA PATRI · chór · Występują: Zbigniew Tupczyński · DYRYGENT Katarzyna Bienias · SOPRAN · Samitra Suwannarit · SOPRAN Jakub Burzyński · KONTRATENOR · SŁOWO WSTĘPNE Adam Sławiński · TENOR · Krzysztof Chalimoniuk · BAS · ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ MUSARION · I SKRZYPCE Judyta Tupczyńska · KONCERTMISTRZ · CONCERTINO Debora Kramarek · Agnieszka Obst-Chwała II SKRZYPCE Katarzyna Helwing-Osuch · CONCERTINO Beata Kozyra · Anna Rybińska ALTÓWKI Małgorzata Feldgebel · Anna Stankiewicz WIOLONCZELA Justyna Rekść-Raubo · CONCERTINO KONTRABAS Michał Bylina KLAWESYN Patrycja Domagalska-Kałuża · CONCERTINO KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE Judyta Tupczyńska ZESPÓŁ WOKALNY ARS CHORI Soprany 1 Ewa Cupryjak Aleksandra Karolak Maria Muszyńska Samitra Suwannarit Soprany 2 Agnieszka Mietlicka Maria Natorska Katarzyna Bienias Marta Mularczyk Alty Agnieszka Skowrońska Dorota Wołodźko Jakub Burzyński Joanna Gontarz Anna Stawarz Tenory Marcin Kumosiński Bartłomiej Plasota Piotr Mrówka Adam Sławiński Grzegorz Wiśniewski Daniel Woźniak Basy Piotr Łobodziński Krzysztof Chalimoniuk Marek Wota Adam Kaczyński Hubert Baraniecki Miłosz Kondraciuk RADZIEJOWICE 13 listopada 2021 roku Organizator Fundacja Ars Chori Projekt finansowany przez: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Muzyka realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Fundację PZU, Fundację Ars Chori Partnerzy: Fundacja PZU Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, Pałac w Radziejowicach Patron Medialny Radio Dla Ciebie Autor przekładu umieszczonego w książce programowej: lic. Filip Adam Zieliński. Przełożone 25 VII 2020 i 3.XI.2021. Przekład dedykowany p. mgr Grażynie Weronice Banduchównie.
Bach vs Händel Czyli spotkanie którego nie było. Część 3. Odcinek 1.
56:20

Bach vs Händel Czyli spotkanie którego nie było. Część 3. Odcinek 1.

Część 3 autorskiego cyklu Fundacji Ars Chori; Odcinek 1 a w nim: CONCERTO GROSSO G-DUR OP. 6 NR 1 · A tempo giusto · Allegro · Adagio · Allegro · Allegro · SALVE REGINA HWV 241 · na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo · WHY DO THE NATIONS · aria z oratorium Mesjasz HWV 56 · CONCERTO GROSSO F-DUR OP. 6 NR 2 · Andante larghetto · Allegro · Largo · Allegro ma non troppo · Występują: Katarzyna Bienias · SOPRAN · Krzysztof Chalimoniuk · BAS · ZESPÓŁ MUZYKI DAWNEJ MUSARION · I SKRZYPCE Judyta Tupczyńska · KONCERTMISTRZ · CONCERTINO Debora Kramarek · Agnieszka Obst-Chwała II SKRZYPCE Katarzyna Helwing-Osuch · CONCERTINO Beata Kozyra · Anna Rybińska ALTÓWKI Małgorzata Feldgebel · Anna Stankiewicz WIOLONCZELA Justyna Rekść-Raubo · CONCERTINO KONTRABAS Michał Bylina KLAWESYN Patrycja Domagalska-Kałuża · CONCERTINO KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE Judyta Tupczyńska RADZIEJOWICE 13 listopada 2021 roku Organizator Fundacja Ars Chori Projekt finansowany przez: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Muzyka realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca Fundację PZU Fundację Ars Chori Partnerzy: Fundacja PZU Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, Pałac w Radziejowicach Patron Medialny Radio Dla Ciebie Autor przekładu umieszczonego w książce programowej: lic. Filip Adam Zieliński. Przełożone 25 VII 2020 i 3.XI.2021. Przekład dedykowany p. mgr Grażynie Weronice Banduchównie.

Bach i Händel – muzyczne starcie.

Porównanie twórczości dwóch największych kompozytorów pierwszej połowy XVIII wieku nie jest proste. Bach koncentrował się głównie na twórczości klawiszowej oraz luterańskiej kantacie religijnej, Händel celował w tworzeniu oper i anglikańskich oratoriów. Gruntem, na którymmożna zestawić ich dzieła, jest kameralistyka instrumentalna, będąca polem do popisu warsztatowego każdego kompozytora. Czas aktywności twórczej obu mistrzów to w muzyce kameralnej okres rozkwitu dzieł na instrument solo z towarzyszeniem basso continuo, a także utworów o fakturze sonaty triowej.


Bach napisał, oprócz trzynastu dzieł na instrument solowy bez basso continuo, dwadzieścia dwa utwory na instrument solo i klawesyn/basso continuo oraz dziewięć sonat triowych. Händel jest twórcą imponującej liczby dwudziestu ośmiu sonat solowych i dwudziestu lub dwudziestu sześciu sonat triowych o zmiennych obsadach. Większość wspomnianych dzieł to utwory typu da chiesa, o czterech skontrastowanych częściach.


Sonata triowa h-moll Jerzego Fryderyka Händla składa się tradycyjnie z czterech części. Powstała przed rokiem 1727, a opublikowana została jako pierwszy utwór w zbiorze sześciu sonat op. 2. Z kolei Sonata skrzypcowa D-dur to późne dzieło, ostatni utwór kameralny kompozytora,powstały około roku 1749. Tu również mamy cztery części, instrumentowi
solowemu towarzyszy bas cyfrowany bez rozpisanej klawiszowej partii prawej ręki. W obu sonatach pobrzmiewają motywy znane z oper i kantat kompozytora – Händel przyzwyczaił nas do częstego przerabiania na nowo własnej twórczości.


Sonata fletowa e-moll Jana Sebastiana Bacha BWV 1034 pochodzi z wczesnego okresu twórczości, z lat 1718-1723. Składa się z czterech skontrastowanych części, a głos basowy, podobnie jak w Sonacie Händla napisany jest na jednym systemie, jako basso continuo. Sonata triowa c-moll, na flet, skrzypce i b.c. jest częścią słynnej kolekcji znanej jako Musikalisches Opfer (1748), będącej owocem wizyty sędziwego Bacha na dworze Fryderyka II, wielkiego mecenasa sztuki i zapalonego flecisty. To jedno z ostatnich dzieł Bacha, żarliwe w ekspresji i głębokie w wyrazie.


Pomni faktu, iż obaj kompozytorzy byli również znakomitymi klawesynistami i organistami, włączamy jeszcze do programu z muzyką kameralną przykłady ich twórczości klawiszowej. Bacha reprezentuje rozkołysane, nastrojowe Preludium i metafizyczna, trzytematowa,pięciogłosowa (!) Fuga cis-moll, z głównym tematem będącym odzwierciedleniem symbolu krzyża (cis-his-e-dis). Kompozycja pochodzi z pierwszego tomu Das wohltemperierte Klavier (1722). Z bogatej twórczości klawiszowej Händla wybraliśmy równie kunsztowną kompozycję:monumentalną Chaconne G-dur, będącą właściwie tematem z imponującym łańcuchem dwudziestu jeden wirtuozowskich wariacji. Choć dzieło weszło w skład drugiego zbioru Suites de Pièces pour le Clavecin, wydanego w 1733 roku, datowane jest znacznie wcześniej, na lata 1705-17.

Jakub Burzyński