top of page

Barok po francusku

W Polsce, mimo rozkwitu historycznego wykonawstwa muzyki barokowej, muzyka
francuska wciąż pozostaje repertuarem bardzo mało wykonywanym.

Image by Robby McCullough
Projekt-Autorski-Fundacji-Ars-Chori.png

Ten niezwykle bogaty i różnorodny repertuar jest zbyt rzadko prezentowany polskiej publicznoÅ›ci. Należy podkreÅ›lić, że kultura i sztuka francuska w dobie baroku w Rzeczypospolitej miaÅ‚a wielkich i możnych orÄ™downików.


Również polityczne kontakty obu krajów byÅ‚y bardzo ożywione. Maria Ludwika, małżonka dwóch kolejnych królów – WÅ‚adysÅ‚awa IV i Jana Kazimierza Wazów, pochodziÅ‚a z francuskiej linii rodu Gonzagów. Również FrancuskÄ… byÅ‚a sÅ‚ynna MarysieÅ„ka, żona Jana III Sobieskiego. W 1725 r. Maria LeszczyÅ„ska, córka zdetronizowanego króla Polski StanisÅ‚awa LeszczyÅ„skiego, zostaÅ‚a żonÄ… Ludwika XV, a tym samym królowÄ… Francji. Od tego czasu przez kilkadziesiÄ…t lat, aż do swej Å›mierci w 1768 r. organizowaÅ‚a Ludwika XV, a tym samym królowÄ… Francji. Od tego czasu przez kilkadziesiÄ…t lat, aż do swej Å›mierci w 1768 r. organizowaÅ‚a niemal co tydzieÅ„ koncerty na swoim dworze, zapewne z uwagÄ… Å›ledzÄ…c bieżącÄ… twórczość kompozytorskÄ….


Cykl „Barok po francusku” to 9 koncertów przedstawiajÄ…cych różne aspekty muzyki francuskiej. Prezentowane utwory czerpiÄ… zarówno z powszechnie znanego repertuaru (np. Te Deum Charpentiera), ale także z mniej znanego lub zapewne do tej pory w Polsce wcale niewykonywanego. Muzyka prezentowana jest wraz z jej szerokim kontekstem, jak np. nawiÄ…zywanie do literatury (komedia Moliera Chory z urojenia oraz bajki La Fontaine’a), do mitologii, a także do taÅ„ca.
 

Twórcom cyklu zależy na ukazaniu sÅ‚uchaczom caÅ‚ej różnorodnoÅ›ci muzyki francuskiej, prezentujÄ…c różnorodny repertuar i obsady. Prócz instrumentów (smyczkowych, dÄ™tych, klawesynu, teorby oraz perkusji) w różnorodnych obsadach (od solowej, poprzez kameralnÄ… i orkiestrowÄ…), Å›piewaków-solistów oraz chóru do wykonawców dołączajÄ… również tancerze oraz aktor.


Koncerty wykonywane są na instrumentach historycznych, z wielką dbałością o wszystkie muzyczne detale, a także prawidłowe brzmienie języka francuskiego.

Koncert 1

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Chory z urojenia (Un malade imaginaire)

Koncert 5

Skrzypce w roli gÅ‚ównej

​

​

Koncert 9

Muzyka królewskiej kaplicy

​

​

Koncert 2

Mistrzowie rzeźbionej klawiatury
Recital klawesynowy

Koncert 6

Krokiem menueta

​

​

Koncert 3

Menażeria pana La Fonteine’a

​

Koncert 7

Wirtuozi w perukach.
Koncerty solowe i suity orkiestrowe

Koncert 4

Musique pour Noël – Muzyka na Boże Narodzenie

​

Koncert 8

Muzyka w świecie mitologii

​

​

Bark po francusku
Koncert1

 Koncert 1 

Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Chory z urojenia (Un malade imaginaire)


Koncert zwiÄ…zany jest z obchodzonÄ… w 2022 r. 400 rocznicÄ… urodzin Jean-Baptisty Poquelina, zwanego Molierem (1622-1673). Wystawieniom jego sztuk, w których on sam zazwyczaj graÅ‚ gÅ‚ówne postacie, zazwyczaj towarzyszyÅ‚a muzyka. Przez lata wspóÅ‚pracowaÅ‚ z Jean-BaptistÄ… Lully’m. Kiedy drogi tych dwóch wybitnych artystów siÄ™ rozeszÅ‚y Molier rozpoczÄ…Å‚ wspóÅ‚pracÄ™ w innym kompozytorem – Marc-Antoinem Charpentierem. To wÅ‚aÅ›nie ten kompozytor stworzyÅ‚ muzykÄ™ do ostatniej sztoki Moliera – Chory z urojenia (1673 r.). GÅ‚ównym bohaterem jest hipochondryczny Armand, który wmawia sobie różnorodne choroby.


Skomplikowana intryga doprowadza bohatera do sfingowania wÅ‚asnej Å›mierci. Molier, jak we wszystkich swoich komediach, stworzyÅ‚ bÅ‚yskotliwy obraz ludzkich charakterów i przywar. NiezwykÅ‚ego wymiaru nabiera ta sztuka wobec faktu, że dramatopisarz, wcielajÄ…cy siÄ™ w rolÄ™ Armanda, zmarÅ‚ na deskach teatralnych podczas czwartego przedstawienia, wÅ‚aÅ›nie odgrywajÄ…c scenÄ™ udawanej Å›mierci.

​

Muzyka byÅ‚a nieodłącznym elementem przedstawieÅ„ teatralnych w XVII-wiecznej Francji. Partie mówione przeplatano Å›piewanymi ariami, dodawano instrumentalne uwertury i uwielbiane przez publiczność taÅ„ce. Åšpiewacy i chórzyÅ›ci wcielajÄ… siÄ™ w postacie komedii, a muzyka podkreÅ›la klimat groteski, ale również skrywanego tragizmu. TaÅ„ce wykonywane bÄ™dÄ… przez zespóÅ‚ taÅ„ca historycznego, korzystajÄ…cy z zachowanych XVII- wiecznych wskazówek choreograficzych. ZespóÅ‚ instrumentalny bazuje na skÅ‚adzie instrumentów smyczkowych, wraz z instrumentami realizujÄ…cymi basso continuo. WażnÄ… rolÄ™ odgrywa perkusja, podkreÅ›lajÄ…ca rytmikÄ™ i charakter taÅ„ców.

Koncert 2

 Koncert 2 

Mistrzowie rzeźbionej klawiatury

Recital klawesynowy

​

Recital klawesynowy w wykonaniu wybitnej polskiej klawesynistki i sÅ‚ynnego pedagoga Elżbiety StefaÅ„skiej, na którym zabrzmiÄ… utwory najwybitniejszych kompozytorów tzw. francuskiej szkoÅ‚y klawesynowej: J. H. d’Angleberta, F. Couperina, A. Forqueray’a, C. B. Balbastre’a oraz J. Ph. Rameau.


Klawesyn byÅ‚ jednym z najważniejszych instrumentów we Francji w XVII i XVIII wieku. ByÅ‚ nieodłączny w realizacji partii basso continuo, ale przede wszystkim byÅ‚ wykorzystywany jako instrument solowy. Wielu arystokratów uczyÅ‚o siÄ™ gry na klawesynie, uchodzÄ…cym za instrument szlachetny i elegancki. Duży, posiadajÄ…cy najczęściej dwie klawiatury, francuski model klawesynu, dawaÅ‚ wielkie możliwoÅ›ci dynamicznego i kolorystycznego cieniowania dźwiÄ™ku. Wybitni kompozytorzy-wirtuozi wykazywali siÄ™ wielkÄ… pomysÅ‚owoÅ›ciÄ…. Utwory klawesynowe czÄ™sto opatrzone byÅ‚y enigmatycznymi tytuÅ‚ami, które mogÅ‚y wskazywać na muzyczny portret jakiejÅ› postaci (np. La Rameau), przedstawienie zwierzÄ…t lub nastroju.


Repertuar koncertu przedstawia utwory powstaÅ‚e w przeciÄ…gu kilkudziesiÄ™ciu lat najÅ›wietniejszego rozwoju solowej muzyki klawesynowej. ZwieÅ„czeniem recitalu jest Premier Concert J. Ph. Rameau, w którym do wirtuozowskiej partii klawesynu kompozytor dodaÅ‚ dwa smyczkowe instrumenty – skrzypce i violÄ™ da gamba.

Koncert 3

 Koncert 3 

Menażeria pana La Fonteine’a

​

Koncert odbywajÄ…cy tuż po roku 400-lecia urodzin Jeana la Fontaine’a (1621-1695) jest muzycznym hoÅ‚dem oddanym wielkiemu francuskiemu bajkopisarzowi. Jego twórczość dziÄ™ki znakomitym polskim przekÅ‚adom bajek dokonanym m.in. przez Ignacego Krasickiego, Adama Mickiewicza, Adama Naruszewicza czy StanisÅ‚awa TrÄ™backiego na staÅ‚e znalazÅ‚a
miejsce również w polskiej kulturze i tradycji. Å»artobliwa i lekka forma, uosobienie pewnych ludzkich cech i przywar pod postaciami zwierzÄ…t, a także ich wielka mÄ…drość sprawia, że przemawiajÄ… one zarówno do dzieci, jak do starszych odbiorców.


Koncert prezentuje wybrane bajki w mistrzowskiej aktorskiej interpretacji. TÅ‚em do nich, a zarazem muzycznym dopeÅ‚nieniem bÄ™dÄ… wykonywane utwory autorstwa wybitnych kompozytorów francuskiego baroku – F. Couperina, J. P. Rameau, J. F. Rebela i E. Jacquet de la Guerre. Utwory, które w ciekawy sposób prezentujÄ… różnorodność francuskiej barokowej muzyki instrumentalnej prezentowane sÄ… na historycznych instrumentach, a wiÄ™c w ich oryginalnym brzmieniu. UsÅ‚yszeć bÄ™dzie można kompozycje na klawesyn solo, sonaty na skrzypce z basso continuo oraz utwory na dwoje skrzypiec i basso contiuo. Niektóre z kompozycji w bezpoÅ›redni sposób nawiÄ…zujÄ… do tematów bajek (ilustracyjne kompozycje klawesynowe PszczoÅ‚y Couperina i Kura Rameau). W sonatach dużą rolÄ™ odgrywa wirtuozeria, a także bogactwo brzmienia i piÄ™kna melodyka w partii skrzypiec. Ostatni utwór koncertu - Première récréation de musique J.M. Leclaira to wielkie dzieÅ‚o rozpoczynajÄ…ce siÄ™ uwerturÄ…, po której nastÄ™puje cykl taÅ„ców.


Kompozytor wykorzystaÅ‚ najbardziej popularne barokowe taÅ„ce, takie jak forlana, menuet, gawot, passepied, sarabanda i chaconne w mistrzowski sposób opracowujÄ…c je na dwoje skrzypiec i basso continuo. Na koncercie usÅ‚yszeć bÄ™dzie można jeszcze dwa żywioÅ‚owe i nieco rustykalne tamburyny J.P. Rameau. Wszystkie kompozycje utrzymane sÄ… w pogodnym, a niekiedy nawet żartobliwym charakterze, choć niektóre ich części bardziej skÅ‚aniajÄ… do zadumy. Muzyka stanowi muzyczne dopeÅ‚nienie prezentowanych bajek, stwarzajÄ…c zarazem dobre tÅ‚o do głębszej nad nimi refleksji.

Koncert 4

 Koncert 4 

Musique pour Noël – Muzyka na Boże Narodzenie

​

Koncert „Musique pour Noël” („Muzyka na Boże Narodzenie”) przedstawia sÅ‚uchaczom najpiÄ™kniejsze dawne kolÄ™dy francuskie.


Korzenie wielu z nich siÄ™gajÄ… aż XV wieku (np. Chantons je vous en prie, Une jeune pucelle), a podstawowym tekstem źródÅ‚owym do projektu jest wydanie kolÄ™d dokonane przez Christophe’a Ballarda w Paryżu w 1703 r. (Chants de Noël anciens et noveaux).


KolÄ™dy zabrzmiÄ… a tradycyjnym wykonaniu na chór unisono (tzw. vox populi) z towarzyszeniem instrumentów, a także w wariacyjnych opracowaniach organowych i instrumentalnych. Sinfonie Michela Corrette’a sÄ… wirtuozowskim opracowaniem kolÄ™d francuskich i innych na cztery gÅ‚osy – dwoje skrzypiec, altówkÄ™ i basso continuo, do obsady dołączajÄ… też w niektórych częściach flety.


Jest ciekawostkÄ…, że w II Sinfonii Corrette’a pojawia siÄ™ również polski akcent – utwór zawiera część „Noël Polonois”.


Ukoronowaniem koncertu jest kunsztowna Messe de minuit pour Noël (Msza na pasterkÄ™) Marc-Antoine’a Charpentiera. MateriaÅ‚ melodyczny części mszalnych kompozytor oparÅ‚ w dużym stopniu na opracowaniu melodii tradycyjnych francuskich kolÄ™d, przeplatajÄ…c fragmenty mszalne intonacjami organowymi.

Koncert 5

 Koncert 5 

Skrzypce w roli gÅ‚ównej

​

Program koncertu wypeÅ‚ni muzyka pisana na skrzypce – jeden z najważniejszych instrumentów w literaturze muzycznej francuskiego baroku. Skrzypce, mimo swej wielkiej popularnoÅ›ci we Francji aż do ostatniej dekady XVII w. byÅ‚y traktowane wyłącznie jako instrument towarzyszÄ…cy taÅ„com i sztukom scenicznym. Jego wyjÄ…tkowe możliwoÅ›ci

techniczne i wyrazowe zaczęto we Francji dostrzegać wraz ze wzrostem zainteresowania muzyką włoską. Około 1695 pierwsi francuscy kompozytorzy (E. C. Jacquet de la Guerre i J. F. Rebel) stworzyli pierwsze sonaty na skrzypce solo i basso continu, powoli odkrywając piękno tego instrumentu. W przeciągu kilkudziesięciu następnych lat skrzypce zdobyły
niebywałą popularność we Francji, osÅ‚abiajÄ…c pozycjÄ™ dominujÄ…cej dotychczas violi da gamba, wyksztaÅ‚cajÄ…c także wÅ‚asne pokolenie wybitnych skrzypków-wirtuozów, jak J. M. Leclair czy J. Aubert.


Program koncertu zostaÅ‚ skonstruowany w ten sposób, aby ukazać rozwój solowej muzyki skrzypcowej w sposób chronologiczny, dajÄ…c sÅ‚uchaczowi możliwość przeÅ›ledzenia rozwoju techniki skrzypcowej w literaturze powstaÅ‚ej na przestrzeni kilkudziesiÄ™ciu lat. NajwczeÅ›niej powstaÅ‚y utwór prezentowany na koncercie to sonata wybitnej kompozytorki E. C. Jacquet de la Guerre (powstaÅ‚a ok. 1695, wydana w 1707 r.), najpóźniejszym to sonata J. M. Leclaira, pochodzÄ…ca z IV ksiÄ™gi sonat skrzypcowych, wydanej w 1741 r. Skrzypcom towarzyszÄ… instrumenty realizujÄ…ce partiÄ™ basso continuo – klawesyn i viola da gamba. Utwory napisane sÄ… z niezwykÅ‚a lekkoÅ›ciÄ…, która cechuje francuskÄ… muzykÄ™ instrumentalnÄ….


Typowe dla niej jest również wykorzystanie taÅ„ców, jak gigue, sarabanda, czy chaconne. W późniejszych utworach dominuje akcent wirtuozowski, z wykorzystaniem typowych dla faktury skrzypcowej dwudźwiÄ™ków, akordów i przebiegów figuracyjnych z bogatym zasobem francuskich ozdobników. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje Sonnerie du St. Genevieve M. Maraisa, w którym kompozytor w niezwykle efektowny sposób zilustrowaÅ‚ brzmienie dzwonów z koÅ›cioÅ‚a Å›w. Genowefy w Paryżu.

Koncert 6

 Koncert 6 

Krokiem menueta

​

Repertuar koncertu skoncentrowany jest wokóÅ‚ sztuki taÅ„ca. Taniec byÅ‚ najważniejszÄ… ze sztuk barokowej Francji. Aż do koÅ„ca XVII wieku muzyka instrumentalna pisana przez kompozytorów francuskich, byÅ‚a przede wszystkim muzykÄ… przeznaczonÄ… do taÅ„ca. Przejrzysta faktura taÅ„ców zaskakuje niezwykÅ‚ym bogactwem wyrafinowanych rytmów i zwrotów melodycznych, które dajÄ… tancerzom wiele możliwoÅ›ci do indywidualnej interpretacji muzyki. JednÄ… z zalet tego programu sÄ… efektowne kostiumy uszyte na wzór rycin z koÅ„ca XVII wieku.


Muzyka ilustrujÄ…ca taniec pochodzi z najwspanialszych dzieÅ‚ scenicznych francuskiego baroku autorstwa J.-B. Lully’ego i A. Campry. Program taneczny uzupeÅ‚nia dramatyczna kantata M. P. de Montéclaira „La mort de Didon” („Åšmierć Dydony”) a także instrumentalna muzyka powstaÅ‚a na użytek opery paryskiej i wersalskiego dworu Króla-
Słońce Ludwika XIV.


Instrumentarium, którego podstawÄ™ stanowi rodzina instrumentów smyczkowych, jest typowym dla Francji okresu baroku, kiedy instrumenty te, zwÅ‚aszcza skrzypce, uważano za najbardziej odpowiednie do wykonywania muzyki tanecznej. WiÄ™kszość utworów orkiestrowych prezentowanych w programie posiada 5-gÅ‚osowÄ… fakturÄ™ (stÄ…d konieczne jest wykorzystanie 2 altówek).

​

DopeÅ‚nieniem smyczkowego zespoÅ‚u jest perkusja, która znakomicie dobarwia brzmienie i dodaje lekkoÅ›ci tanecznym rytmom.

Koncert 7

 Koncert 7 

Wirtuozi w perukach.
Koncerty solowe i suity orkiestrowe

​

Program koncertu stanowiÄ… utwory orkiestrowe oraz koncerty J. M. Leclaira na solowe instrumenty – flet i skrzypce z towarzyszeniem orkiestry. Leclair, jeden z najwybitniejszych skrzypków XVIII wieku i czoÅ‚owy francuski kompozytor (ale również zawodowy tancerz i koronkarz), wiÄ™kszość swojej twórczoÅ›ci poÅ›wiÄ™ciÅ‚ wÅ‚aÅ›nie skrzypcom. Jako jeden z pierwszych wirtuozów prowadziÅ‚ do techniki skrzypcowej elementy, które wciąż stanowiÄ… wielkie wyzwanie dla skrzypków – skomplikowane dwudźwiÄ™ki i akordy, gra w bardzo wysokich pozycjach, skomplikowane figuracje, a także pomysÅ‚owa artykulacja, np. ricochet (rzucanie smyczka na struny i odbijanie go). Jego utwory odznaczajÄ… siÄ™ także piÄ™knÄ… melodykÄ… i bogactwem ornamentów.


Kilka utworów napisaÅ‚ także na inny uwielbiany we Francji instrument – flet traverso, m.in. prezentowany w programie koncert solowy. Obok utworów J. M. Leclaira zabrzmiÄ… dwie bardzo ciekawe kompozycje maÅ‚o znanych w Polsce kompozytorów. Orkiestrowa suita E. Valoixa, napisana pod koniec XVII w. jest zbiorem taÅ„ców w tradycyjnym francuskim stylu. PowstaÅ‚a co najmniej 50 lat później Concert de Simphonie A. d’Auvergne’a prezentuje już inny rodzaj faktury orkiestrowej i nieco lżejsze, skÅ‚aniajÄ…ce siÄ™ ku klasycyzmowi brzmienie.

Koncert 8

 Koncert 8 

Muzyka w świecie mitologii

​

Historie zaczerpniÄ™te z greckiej i rzymskiej mitologii zdominowaÅ‚y libretta barokowych oper i Å›wieckich kantat. Obecne byÅ‚y również w literaturze piÄ™knej i sztuce. Dla XVII i XVIII- wiecznych odbiorców mity stanowiÅ‚y archetypy postaci, charakterów i zachowaÅ„. PosÅ‚ugiwanie siÄ™ nawiÄ…zaniami do mitologii byÅ‚o powszechnie znanym wÅ›ród wyksztaÅ‚conych osób jÄ™zykiem. WiÄ™kszość Å›wieckich kantat francuskich przestawia mityczne postacie, a muzyka w niezwykle sugestywny sposób obrazuje ich emocje i zmagania siÄ™ z losem.


Na koncercie wykonywane sÄ… dwie kantaty przeznaczone na sopran oraz solowe partie skrzypiec i fletu traverso z towarzyszeniem basso continuo. Kantata Sen Ulissesa E. C. Jacquet de la Guerre nawiÄ…zuje do historii bohatera wojny trojaÅ„skiej, przez wiele lat błąkajÄ…cego siÄ™ po morzu i próbujÄ…cemu dotrzeć do rodzinnej Itaki. BohaterkÄ… drugiej kantaty, autorstwa L. N. Clérambaulta jest zÅ‚a czarodziejka Medea, która doprowadziÅ‚a do upadku wielkich greckich bohaterów – Jazona i króla Aten Egeusza.


Koncert dopeÅ‚nia muzyka instrumentalna. W sonacie Apoteoza Lully’ego F. Couperina również znajdujÄ… siÄ™ wÄ…tki mitologiczne, ponieważ sÅ‚ynny kompozytor w zaÅ›wiatach wkracza na Parnas. Spotyka tam innego mistrza – A. Corellego. Couperin oddajÄ…c hoÅ‚d tym wielkim postaciom muzyki francuskiej i wÅ‚oskiej stworzyÅ‚ dzieÅ‚o, które dowcipnie ilustruje oba muzyczne style. Lully „wykonuje” górny gÅ‚os (flet traverso), na skrzypcach , które rozkwitÅ‚y w muzyce wÅ‚oskiej „gra” Corelli.

Koncert 9

 Koncert 9 

Muzyka królewskiej kaplicy

​

Koncert wypeÅ‚nia muzyka M. A. Charpentiera, który na dworze króla Ludwika XIV sprawowaÅ‚ funkcjÄ™ mistrza muzyki w Królewskiej Kaplicy. Jego obowiÄ…zkiem byÅ‚o dostarczanie kompozycji wykonywanej podczas codziennej o odÅ›wiÄ™tnej liturgii w wersalskim paÅ‚acu, a także przygotowywanie zespoÅ‚u do wykonaÅ„. WiÄ™kszość jego twórczoÅ›ci to wÅ‚aÅ›nie muzyka sakralna.


Na koncercie prezentowane sÄ… utwory przeznaczone do wykonania podczas koÅ›cielnych Å›wiÄ…t. PodkreÅ›la to uroczysty charakter (np. sÅ‚ynny Prelude otwierajÄ…cy Te Deum), a także bogata instrumentacja – obok orkiestry smyczkowej pojawiajÄ… siÄ™ oboje, flety proste, trÄ…bki i kotÅ‚y. Obok dwóch wielkich form wokalno-instrumentalnych (uroczystego hymnu Te Deum i pieÅ›ni Magnificat) wykonywana jest 4- gÅ‚osowa sonata, przeznaczona na zespóÅ‚ viol da gamba lub skrzypiec.

bottom of page