
O miejscu
ZaÅ‚ożony pod koniec XVII wieku barokowy zespóÅ‚ paÅ‚acowo-parkowy w Otwocku Wielkim już po raz drugi bÄ™dzie scenÄ… Festiwalu „UsÅ‚yszeć architekturÄ™”, organizowanego przez FundacjÄ™ Ars Chori i zespóÅ‚ muzyki dawnej Filatura di Musica.
W ciÄ…gu XVIII wieku polskie rezydencje magnackie, w tym także paÅ‚ac BieliÅ„skich w Otwocku Wielkim, byÅ‚y oÅ›rodkami kultury skupiajÄ…cymi architektów, rzeźbiarzy, malarzy, pisarzy i muzyków, pochodzÄ…cych z różnych krajów europejskich, przy wysokiej reprezentacji twórców wÅ‚oskich, niemieckich i francuskich. Podczas pierwszego z trzech festiwalowych koncertów zabrzmiÄ… zatem utrzymane w stylu galant wÅ‚oskie sonaty fletowe G. B. Sammartiniego i sonaty klawesynowe D. Scarlattiego; drugi koncert za poÅ›rednictwem kameralnych kompozycji C. Ph. E. Bacha przeniesie nas w kierunku niemieckiego sentymentalizmu w poÅ‚owie XVIII wieku (Empfindsamer Stil) a podczas koncertu finaÅ‚owego, dedykowanego muzyce francuskiej z czasów koÅ„ca panowania Ludwika XIV, usÅ‚yszymy dwie kantaty inspirowane tematykÄ… mitologicznÄ… oraz rozbudowanÄ… suitÄ™ instrumentalnÄ… La Françoise z cyklu Les Nations F. Couperina, reprezentujÄ…cÄ… kwintesencjÄ™ muzycznego stylu francuskiego u schyÅ‚ku czasów Króla SÅ‚oÅ„ce.
​
PaÅ‚ac w Otwocku Wielkim jest jednÄ… z niewielu zachowanych magnackichrezydencji późnobarokowych na Mazowszu. ByÅ‚ dawnÄ… letniÄ… siedzibÄ… rodu BieliÅ„skich herbu Junosza. Jego budowÄ™ rozpoczÄ™to w koÅ„cu XVII w. (po 1683) po Å›lubie Kazimierza Ludwika BieliÅ„skiego (dyplomaty na dworze Króla Ludwika XIV) z LudwikÄ… MariÄ… z Morsztynów (córki polityka, ambasadora Rzeczypospolitej we Francji, sÅ‚ynnego poety barokowego Jana Andrzeja Morsztyna). PaÅ‚ac miaÅ‚ stać siÄ™ dla nich pierwszym wspólnym domem, idyllicznÄ… willÄ… wiejskÄ…, na co wskazujÄ… zachowane stiukowe dekoracje fasad i wnÄ™trz budynku (bachanalia w tympanonie wieÅ„czÄ…cym fasadÄ™ gÅ‚ównÄ…, rozbawione putta na Å›cianach). PaÅ‚ac rozbudowaÅ‚ ich syn Franciszek BieliÅ„ski, marszaÅ‚ek wielki koronny, zasÅ‚użony dla rozbudowy i uporzÄ…dkowania Warszawy, surowy sÄ™dzia, w l. 1735 – 65 poprzez dodanie alkierzy od strony ogrodowej i dwóch oficyn. W tym czasie powstaÅ‚y także zabudowania gospodarcze, dziÄ™ki którym rezydencja mogÅ‚a stać siÄ™ samowystarczalna. W paÅ‚acu goÅ›ciÅ‚y koronowane gÅ‚owy: Jan III Sobieski, August II i Piotr I, odbywaÅ‚y siÄ™ spotkania towarzyskie, uczty i bale, stÄ…d wyruszano na polowania.
​
W dziewiÄ™tnastym wieku i pierwszej poÅ‚owie wieku dwudziestego zespóÅ‚ paÅ‚acowo parkowy przechodziÅ‚ z rÄ…k do rÄ…k i niezamieszkaÅ‚y popadÅ‚ w ruinÄ™. W tym czasie choć w zÅ‚ym stanie staÅ‚ siÄ™ celem wycieczek fotografów szukajÄ…cych tu piÄ™knych widoków, turystów i kuracjuszy z pobliskich sanatoriów w Otwocku, ale też okolicznej ludnoÅ›ci. Nawet ówczeÅ›nie opiekujÄ…ce siÄ™ nim rodziny Kurtzów i Jezierskich chÄ™tnie fotografowaÅ‚y siÄ™ na jego tle podczas spotkaÅ„ rodzinnych, jubileuszy, spacerów.
​
W 1936 roku CzesÅ‚aw Olszewski (1894–1969), fotografik warszawski, dokumentujÄ…c krajobrazy nadwiÅ›laÅ„skie odwiedziÅ‚ Otwock Wielki i zachwyciwszy siÄ™ dostojnÄ… budowlÄ…, jej historiÄ… i otoczeniem napisaÅ‚ artykuÅ‚, pt. PaÅ‚ac Muzyki, który opublikowany zostaÅ‚ w kwartalniku „Arkady”. To miaÅ‚ być dÅ‚ugofalowy projekt odbudowy, a jego efektem miaÅ‚o być umieszczenie na terenie zespoÅ‚u centrum muzycznego z wnÄ™trzami paÅ‚acowymi w roli salonów muzycznych i możliwoÅ›ciÄ… rozwiniÄ™cia aktywnoÅ›ci muzycznej w ogrodzie.
​
Najbardziej reprezentacyjnÄ… częściÄ… paÅ‚acu jest wielka sala na pierwszym piÄ™trze, dwukondygnacyjna, przeÅ›wietlona portfenetrami, z antresolÄ… chórowÄ… z piÄ™tra drugiego. Ma ona dobrÄ… akustykÄ™. Pod tÄ… salÄ… na parterze znajduje siÄ™ podobnej kubatury, acz niższa sala, także z wysokimi oknami otwierajÄ…cymi te przestrzeÅ„ na ogród. Przed niÄ… teren zielony, wczeÅ›niej w formie ogrodu francuskiego, obecnie trawiasty, ujÄ™ty jest parawanowo drzewami, posadzonymi na planie litery U i zamykajÄ…cymi przestrzeÅ„ miÄ™dzy paÅ‚acem, a dalszÄ… częściÄ… parku. W tym ogrodowym wnÄ™trzu dobrze brzmi muzyka, która jest sÅ‚yszalna równie dobrze na caÅ‚ej tej powierzchni liczÄ…cej okoÅ‚o 250 m2. Pierwotnie wszystkie te przestrzenie wykorzystywano do organizowania spotkaÅ„ towarzyskich i muzykowania wÅ‚aÅ›nie. W takiej roli po rewitalizacji zespoÅ‚u widziaÅ‚ je CzesÅ‚aw Olszewski.
​
WnÄ™trza paÅ‚acu zostaÅ‚y wyremontowane dopiero po 2. wojnie Å›wiatowej. Na poczÄ…tku lat 70. XX wieku paÅ‚ac staÅ‚ siÄ™ rezydencjÄ… rzÄ…dowÄ…. Od 2004 zespoÅ‚em opiekuje siÄ™ Muzeum Narodowe w Warszawie, które powoÅ‚aÅ‚o tu swój oddziaÅ‚ Muzeum WnÄ™trz z wÅ‚asnych bogatych zbiorów aranżujÄ…c wystawÄ™ rzemiosÅ‚a artystycznego i dawnych instrumentów muzycznych ukazujÄ…cÄ… dawne funkcje tych wnÄ™trz. ZnalazÅ‚y tu swoje miejsce dwa fortepiany Ignacego Jana Paderewskiego z jego szwajcarskiego domu w Riond Bosson, a wÅ›ród nich sÅ‚ynny fortepian firmy Steinway.
​
W paÅ‚acu wspóÅ‚czeÅ›nie rozbrzmiewa latem muzyka. W każdÄ… niedzielÄ™ lipca i sierpnia o godzinie 17.00 odbywajÄ… siÄ™ w parku koncerty muzyki klasycznej, na które wstÄ™p jest wolny. Organizowane sÄ… także liczne wydarzenia plenerowe o charakterze edukacyjnym, przybliżajÄ…ce historiÄ™ tego piÄ™knego zaÅ‚ożenia: w czerwcu dawne gry i zabawy, w lipcu – plener wikliniarski, a we wrzeÅ›niu piknik historyczny i Europejskie Dni Dziedzictwa, zawsze połączone z koncertami, Å›piewaniem, taÅ„cami przy muzyce na żywo – warto Å›ledzić muzealny Facebook.
​
Do paÅ‚acu dostać siÄ™ można samochodem osobowym, z centrum Warszawy 35 km. Przed wyspÄ… jest spory parking, postój jest bezpÅ‚atny. DojeżdżajÄ…c kolejkÄ… podmiejskÄ… do Otwocka, dalej można pojechać rowerem miejskim trasÄ… krajobrazowÄ… okoÅ‚o 10 km przez Rezerwat Torfy do Otwocka Wielkiego. Autobusem podmiejskim spod Muzeum Narodowego do Karczewa i spacerem 3,5 km do Muzeum WnÄ™trz.
​
