Krokiem menueta. Taniec i muzyka w barokowej Francji
Koncert bez udziału publiczności został nagrany w dniu 12.12.2021 w PROM Kultury Saska Kępa i jest dostępny on Line na naszym kanale YouTube.
Taniec był najważniejszą ze sztuk barokowej Francji. Aż do końca XVII wieku muzyka instrumentalna pisana przez kompozytorów francuskich, była przede wszystkim muzyką przeznaczoną do tańca. Przejrzysta faktura tańców zaskakuje niezwykłym bogactwem wyrafinowanych rytmów i zwrotów melodycznych, które dają tancerzom wiele możliwości do indywidualnej interpretacji muzyki. Jedną z zalet tego programu są efektowne złote kostiumy, uszyte na wzór rycin z końca XVII wieku. Muzyka ilustrująca taniec pochodzi z najwspanialszych dzieł scenicznych francuskiego baroku autorstwa Jean-Baptisty Lully’ego i Andre Campry. Program taneczny uzupełnia dramatyczna kantata Michela Pignoleta de Montéclaira „La mort de Didon” („Śmierć Dydony”) a także instrumentalna muzyka powstała na użytek opery paryskiej i wersalskiego dworu Króla-Słońce Ludwika XIV. Instrumentarium, którego podstawę stanowi rodzina instrumentów smyczkowych, jest typowym dla Francji okresu baroku, kiedy instrumenty te, zwłaszcza skrzypce, uważano za najbardziej odpowiednie do wykonywania muzyki tanecznej. Większość utworów orkiestrowych prezentowanych w programie posiada 5-głosową fakturę (stąd konieczne jest wykorzystanie 2 altówek).
W koncercie udział wzięli:
Katarzyna Bienias – sopran solo
Zespół muzyki dawnej Musarion,
Zespół tańca dawnego Varsavia Galante
Prowadzenie Marcin Kumosiński Choreografia Edgar Lewandowski
Kierownictwo Artystyczne – dr Judyta Tupczyńska
PROGRAM KONCERTU
Część 1
André Campra (1660-1744) – Uwertura z tragédie lyrique Tancrède (1702)
André Campra – Passepied I i II z Tancrède
André Campra – chór „Servons nos fils” z comédie lyrique Le Carnaval de Venise (1699)
André Campra – Menuet z Tancrède • André Campra – Gigue z Tancrède
Jean-Fèry Rebel (1666-1747) – I Sonata triowa A-dur La Flore (Recueil de douze sonates a II et III parties, avec la basse chifrée, Paris 1712)
Jean-Baptiste Lully (1632-1687) – Prélude z tragédie lyrique Atys (1676)
Jean-Baptiste Lully – Chór “Un grand calme est trop fascheux” (Gawot) z Atys
André Campra – Air des plaisirs z Tancrède
Część 2
Jean-Baptiste Lully – Bourée z tragédie lyrique Persée (1682)
Jean-Baptiste Lully – Uwertura z tragédie lyrique Atys
Jean-Baptiste Lully – Air pour les Nymphes de Flore z Atys
Jean-Baptiste Lully – Prélude des Muses z tragédie lyrique Isis (1677)
Jean-Baptiste Lully – Premier air des Parques z Isis
Jean-Baptiste Lully – Air de Sylvains et des Satyres z Isis
Jean-Baptiste Lully – Passacaille z tragédie lyrique Armide (1686)
Michel Pignolet de Monteclair (1667-1737) – Kantata La mort de Didon na sopran, skrzypce i basso continuo (Cantates a voix seule et avec simfonie, Paris 1706)
Jean-Baptiste Lully – Entrée z Armide • Jean-Baptiste Lully – Second air des Phrygiens z Atys
Jean-Baptiste Lully – Air Pour la suite de Flore z Atys
Jean-Baptiste Lully – Chór “Publions en tous lieux” z Isis
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa, dzielnicę Praga-Południe.
Organizatorem wydarzenia była Fundacja Ars Chori
Współorganizator: PROM Kultury Saska Kępa