Bach vs. Händel Czyli spotkanie którego nie było. Zapraszamy na cykl koncertów.

Zaktualizowano: 9 wrz

Taka już nasza –świadomych konsumentów kultury – zachłanna natura, iż mając do dyspozycji naprawdę wiele, tęsknimy za tym, czego mieć nie możemy…



Taka już nasza –świadomych konsumentów kultury – zachłanna natura, iż mając do dyspozycji naprawdę wiele, tęsknimy za tym, czego mieć nie możemy… Dla przykładu – od dobrych pięciu dekadżyjemy w najlepszym czasie dla miłośników muzyki dawnej, mając tu i teraz dane wszystkie style,wszystkich kompozytorów, jacy liczą się w historii muzyki. Mamy ich partytury, mamy znakomitebiografie, mamy analizy, mamy wreszcie wysublimowane stylistycznie wykonania, na żywo i nanośnikach wszelakich. Zapewne sytuacja taka, gdyby jej doświadczył, dużo bardziej ucieszyłaby JanaSebastiana Bacha, niż spotkanie osobiste z Jerzym Fryderykiem Händlem. Lecz to właśnie owo nigdynie mające miejsca spotkanie, rozpala spragnione zmysły nas, rozpieszczonych mnogościąmuzycznych doznań postmodernistycznych parweniuszy muzycznego historyzmu. Przynajmniej odczasu powszechnego sukcesu niemieckiej sztuki „Kolacja na cztery ręce”(oryg. Mögliche Begegnung)urodzonego we Włocławku Paula Barza z roku 1985, w programach koncertowych zespołów muzykidawnej zaroiło się od bachowsko-händlowskich konfrontacji.

Tu rodzi się pierwsze pytanie – czy aby na pewno konfrontacja jest tym, co oddawałoby atmosferę spotkania tych dwóch mistrzów? Co tam tych – jakichkolwiek mistrzów? Czy nie po tym poznać mistrza, że nie jest małostkowy i konfrontacyjny, że czerpie od utalentowanych kolegów, nie tracąc do nich szacunku? Co prawda znamy historyczne relacje z rzekomych „pojedynków” na klawiatury, w tym takich z udziałem Händla lub Bacha, lecz czy na przykład współcześni pięściarze nie darzą się poza ringiem szacunkiem a nawet przyjaźnią? Paul Barz, jak wcześniej Peter Shaeffer w „Amadeuszu”, postawił w swej znakomitej sztuce na konflikt, zyskując na pogłębieniu ekspresji teatralnej wizji.

My tego czynić nie musimy. Wszak choć concertare oznacza według niektórych „współzawodniczyć”, to według innych słowo to raczej wyraża bardziej pojednawcze: „współgrać”.

Concertare stanowi zaś ramę naszego trzyetapowego spotkania z Bachem i Händlem. Nie dość bowiem, że programy pierwszego i trzeciego wieczoru wypełnią koncerty instrumentalne, to przypomnieć należy, iż zawarte w nich także utwory kantatowe sam Bach nazywał raczej concerto względnie motetto, i to właśnie w tym pozytywnym znaczeniu, mającym swą genezę jeszcze we wczesnobarokowych concerti ecclesiastici. Zabrzmią więc bachowskie koncerty na skrzypce i obój obok „koncertów” na głosy: Jauchzet Gott oraz Ich bin Vergnügt. Zabrzmią händlowskie motety (czyli concerti): Salve Regina oraz Dixit Dominus obok dwóch fantastycznych concerti grossi z op. 6 – esencja idei „współbrzmienia”.

Pośrodku zaś – muzyka kameralna, która wypełni wieczór drugi, a więc twórczość intymna i wysublimowana. Dopiero na tym gruncie, pozbawionym mogących uchodzić za konfrontacyjne popisów i blichtru, zestawiamy kompozycje obu mistrzów. Bez potrzeby porównania, bez hierarchii, bez prężenia muskułów. Zwłaszcza, że nie nasze to muskuły, a to my jesteśmy trzecią stroną tych spotkań, my, wykonawcy i widownia.

Na poziomie, na który wynieśli swą sztukę Bach i Haendel, można już tylko zatopić się w bajeczne dźwięki. Na tym poziomie obaj spotykają się z nami – i ze sobą – od wielu, wielu lat…

Jakub Burzyński, 2019

Gdzie i kiedy? Centrum Kultury i Nauki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego Zamek Odrowążów w Kamieniu Śląskim ul. Pałacowa 1A, 47-325 Kamień Śląski

17 października 2021 godzina 18:00 CZĘŚĆ 1 BACH KONCERTOWO

W programie:

• KONCERT C-MOLL na obój, skrzypce, smyczki i b.c. BWV 1060 Allegro – Adagio – Allegro

• KANTATA • JAUCHZET GOTT IN ALLEN LANDEN na sopran, trąbkę, smyczki i b.c. • BWV 51

• KONCERT A-MOLL na skrzypce, smyczki i b.c. • BWV 1041 Allegro – Andante – Allegro assai

• CHORAŁ JESUS BLEIBET MEINE FREUDE z kantaty Herz und Mund und Tat und Leben BWV 147

• KANTATA • ICH BIN VERGNÜGT MIT MEINEM GLÜCKE na sopran, obój, smyczki i b.c. BWV 84

Wystąpią:

Soliści:

Katarzyna Bienias

Judyta Tupczyńska

Zespół muzyki dawnej Musarion

Zespół Wokalny Ars Chori

Dyrygent i prowadzenie Zbigniew Tupczynski

Kierownik Artystyczny Judyta Tupczyńska

Bezpłatne wejściówki do pobrania na stronie: https://goout.net/…/bach-vs-handel-bach-koncertowo/kagk/ lub telefonicznie 604 26 87 36

24 października 2021 godzina 18:00 CZĘŚĆ 2 BACH I HÄNDEL SPOTKANIE

W programie:

• Jerzy Fryderyk Händel • 1685-1759 •

• SONATA TRIOWA H-MOLL OP. 2 NR 1 •

• Andante • Allegro • Largo • Allegro •

• Jan Sebastian Bach • 1685-1750 •

• PRELUDIUM I FUGA CIS-MOLL Z I TOMU DAS WOHLTEMPERIERTE KLAVIER •

• Jerzy Fryderyk Händel •

• SONATA D-DUR NA SKRZYPCE I B.C. HWV 371 •

• Afetuoso • Allegro • Larghetto • Allegro •

• Jan Sebastian Bach •

• Jerzy Fryderyk Händel •

• CHACONNE G-DUR NA KLAWESYN HWV 435 •

• Jan Sebastian Bach •

• SONATA C-MOLL NA FLET, SKRZYPCE I BASSO CONTINUO ZE ZBIORU MUSIKALISCHES OPFER BWV 1079 •

• Largo • Allegro • Andante • Allegro

WYKONUJĄ

ZESPÓŁ FILATURA DI MUSICA w składzie •

• Magdalena Pilch • Flet traverso •

• Justyna Rekść – Raubo • wiolonczela barokowa, słowo wstępne •

• Patrycja Domagalska-Kałuża • klawesyn

• Judyta Tupczyńska • skrzypce barokowe, kierownictwo artystyczne •

Wejściówki do pobrania na stronie partnera: https://goout.net/pl/bilety/bach-vs-handel-spotkanie/oagk/ lub telefonicznie 604 26 87 36

14 listopada 2021 godzina 18:00 CZĘŚĆ 3 HÄNDEL KONCERTOWO

CONCERTO GROSSO G-DUR OP. 6 NR 1 • A tempo giusto • Allegro • Adagio • Allegro • Allegro •

SALVE REGINA HWV 241 • na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo •

WHY DO THE NATIONS • aria z oratorium Mesjasz HWV 56 •

CONCERTO GROSSO F-DUR OP. 6 NR 2 • Andante larghetto • Allegro • Largo • Allegro ma non troppo

DIXIT DOMINUS HWV 232

DIXIT DOMINUS DOMINO MEO • chór •

VIRGAM VIRTUTIS TUAE • aria •

TECUM PRINCIPIUM • aria •

JURAVIT DOMINUS • chór •

TU ES SACERDOS • chór •

DOMINUS A DEXTRIS TUIS • chór •

DE TORRENTE • duet •

GLORIA PATRI • chór •

WYKONUJĄ

Soliści: Katarzyna Bienias Ewelina Siedlecka-Kosińska Samitra Suwannarit-Grabowska Jakub Burzyński Adam Sławiński Krzysztof Chalimoniuk

Zespoły: Zespół muzyki dawnej Musarion Zespół Wokalny Ars Chori Dyrygent: Zbigniew Tupczyński

Wprowadzenie do koncertu: Jakub Burzyński

Wstęp bezpłatny na podstawie wejściówek : https://goout.net/…/bach- vs-handel-handel-koncertowo/qagk/ Rezerwacja telefoniczna 604 26 87 36

13 listopada 2021 godzina 18:00 CZĘŚĆ 3 HÄNDEL KONCERTOWO

Dom Pracy Twórczej Pałac w Radziejowicach ul. H. Sienkiewicza 4 96-325 Radziejowice

CONCERTO GROSSO G-DUR OP. 6 NR 1 • A tempo giusto • Allegro • Adagio • Allegro • Allegro •

SALVE REGINA HWV 241 • na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo •

WHY DO THE NATIONS • aria z oratorium Mesjasz HWV 56 •

CONCERTO GROSSO F-DUR OP. 6 NR 2 • Andante larghetto • Allegro • Largo • Allegro ma non troppo

DIXIT DOMINUS HWV 232

DIXIT DOMINUS DOMINO MEO • chór •

VIRGAM VIRTUTIS TUAE • aria •

TECUM PRINCIPIUM • aria •

JURAVIT DOMINUS • chór •

TU ES SACERDOS • chór •

DOMINUS A DEXTRIS TUIS • chór •

DE TORRENTE • duet •

GLORIA PATRI • chór •

WYKONUJĄ

Soliści: Katarzyna Bienias Ewelina Siedlecka-Kosińska Samitra Suwannarit-Grabowska Jakub Burzyński Adam Sławiński Krzysztof Chalimoniuk

Zespoły: Zespół muzyki dawnej Musarion Zespół Wokalny Ars Chori

Dyrygent: Zbigniew Tupczyński

Wprowadzenie do koncertu: Jakub Burzyński

Wstęp bezpłatny na podstawie wejściówek : rezerwacje@palacradziejowice.pl, tel. 46 857 71 75 Regulamin uczestnictwa w wydarzeniach artystycznych organizowanych przez DPT w Radziejowicach dostępny jest na stronie www palacradziejowice.pl/zasady/.

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY W RAMACH PROGRAMU „MUZYKA”, REALIZOWANEGO PRZEZ INSTYTUT MUZYKI I TAŃCA






34 wyświetlenia

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie