top of page

Usłyszeć architekturę – muzyka dawna w pałacu Bielińskich

Wydarzenie to składające się z 2 koncertów zrealizowaliśmy w dniach 19 i 20 grudnia 2021 r. w zabytkowym miejscu – pałacu Bielińskich w Otwocku Wielkim

Koncerty natomiast zostały wyemitowane w dniach 25 i 26 grudnia 2021 rok i nadal są dostępne na naszym kanale YouTube.

Inspiracją do tytułu jest powiedzenie Goethego, że muzyka jest płynną architekturą a architektura jest zamrożoną muzyką. Dlatego właśnie zespół specjalizujący się w wykonawstwie historycznym i grający na instrumentach historycznych przygotował na każdy z koncertów osobny program tematycznie związany z historią pałacu. Mając na uwadze, że polskie rezydencje magnackie, a więc także barokowy pałac Bielińskich w Otwocku Wielkim w przeszłości były również ośrodkami kultury, skupiającymi architektów, rzeźbiarzy, malarzy, pisarzy i muzyków, w dużej mierze pochodzili z różnych krajów europejskich, przy wysokiej reprezentacji twórców francuskich, włoskich i niemieckich.

Podczas koncernów usłyszymy zatem barokową muzykę francuską, niemiecką, oraz styl mieszany łączący elementy włoskie, niemieckie, francuskie i polskie.

Cykl koncertów to żywa atrakcja mająca na celu włączenie zasobów Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim w żywy obieg kultury i współczesne życie regionu odznaczającego się małym dostępem do kultury wysokiej. Przed każdym z koncertów odbyła się prelekcja dr hab. Marka Nahajowskiego który opowiedział o kompozytorach i muzyce wykonywanej w pałacu Bielińskich, a także o historycznych instrumentach znajdujących się w kolekcji muzealnej.

Koncerty były także promocją pałacu i zbiorów MNW, a w szczególności wspomnianych instrumentów. Cykl umożliwił ciekawszą prezentację społeczności lokalnej cennych zbiorów muzealnych i bezpłatnie zapewnił dostęp do kultury wysokiej. Warte podkreślenia jest fakt, że wykonawcą koncertów był zespół złożony z profesjonalnych muzyków, wykształconych w międzynarodowych ośrodkach muzycznych, grających także w wielu polskich i międzynarodowych formacjach oraz działający naukowo jako adiunkci łódzkiej Akademii Muzycznej..

Program koncertów:

Koncert I

„Georg Philipp Telemann – musica da camera”

Program zespołu Filatura di Musica dedykowany twórczości jednego z największych kompozytorów epoki baroku, reprezentującego tzw. styl mieszany, łączący elementy włoskie, francuskie, niemieckie a nawet – w przypadku tego akurat kompozytora – polskie, składa się z kompozycji triowych i kwartetowych, wykorzystujących brzmienie fletów barokowych, poprzecznych i podłużnych, skrzypiec, violi da gamba i klawesynu.

W programie:

Georg Philipp Telemann – II Kwartet e-moll TWV 43:e3 z cyklu „6 Quatuors ou Trios” [Hamburg 1733]

Georg Philipp Telemann – Concerto h-moll TWV 42:h1 z cyklu „Six concerts et six suites” [Hamburg 1734]

Georg Philipp Telemann – Trio F-dur TWV 42:F3 ze zbioru „Essercizzi musici” [Hamburg 1739/40]

Koncert II „„Le triomphe de l’Amour”

Amor i perypetie młodych zakochanych ludzi towarzyszą dziejom historii od początku jej istnienia. Miłość wyrażana była słowami, muzyką, ale także gestem i tańcem. XVII i XVIII wiek to rozkwit tańca barokowego tzw. la belle danse. Tańczono w pałacu, w salonach, na dworach mieszczańskich i w domach. Król Słońce Ludwik XIV wyniósł sztukę tańca ponad wszystkie inne. Jego dwór tryskał splendorem, bogate wnętrza, stroje i dekoracje, przedstawienia, balety tzw. ballet de cour i…intrygi miłosne. „Le triomphe de l’Amour” to widowisko muzyczno-taneczne bazujące na muzyce kompozytorów związanych z dworem Króla Słońce: J. B. Lully’ego, A. Forqueraya, J-H. d’ Angleberta, pełne zaskakujących zwrotów akcji i tanecznych popisów. Oprócz samego króla Ludwika wystąpią także jego ukochane kobiety m.in.: Mme Maintenon. Tytuł widowiska pochodzi od baletu dworskiego Le Triomphe de l’Amour skomponowanego przez J. B. Lully’ego i wystawionego w 1681 roku, w którym po raz pierwszy wystąpiła tancerka – balerina Mademoiselle de Lafontaine (w tym czasie tańczyli mężczyźni podobnie jak role kobiece w teatrze były grane przez męskich aktorów).

W programie:

Jacques Morel – „Chaconne en trio” ze zbioru „Livre de pièces de violle” [Paris 1709]

François Couperin – „VIII Koncert Królewski” (fragmenty) ze zbioru „Nouveaux concerts, ou Les goûts réunis” [Paris 1724]

Pierre Danican Philidor – „X Suita D-dur” ze zbioru „Deuxième Oeuvre” [Paris 1718]

Jean-Henri d’Anglebert – „Entrée d’Apollon” i „Passacaille Armide”

Jean-Baptiste Lully – „Folie d’Espagne”

Jean-Baptiste Lully – „Bouree d’Achille’

Jean-Henri d’Anglebert – „Menuet dans nos bois”

Jean-Henri d’Anglebert – „Sarabande Dieu des Enfers”

Wystąpili

Anna Korbolewska, Edgar Lewandowski – taniec

Zespół Muzyki Dawnej Filatura di musica w składzie:

Magdalena Pilch – flet traverso

Justyna Młynarczyk – viola da gamba

Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn

Marek Nahajowski – flet podłużny

Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe

Prowadzenie Marek Nahajowski.

Pomysł i scenariusz – Magdalena Pilch Reżyseria – Marcin Kumosiński




Organizator: Fundacja Ars Chori

Partner: Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim

Koncerty współfinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego




5 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page