Sacrum i Profanum

Ogólna koncepcja koncertu opiera się na potrzebie ukazania szerokiej grupie
melomanów dwóch obrazów muzyki tworzonej przez tego samego artystę, jakim jest Antonio Vivaldi: Sacrum (Gloria D-dur) i Profanum (Cztery pory roku).

Sacrum Profanum 03 FB.jpg
Projekt-Autorski-Fundacji-Ars-Chori.png

W koncercie występują profesjonalni artyści, znani i rozpoznawani w świecie muzyki klasycznej. 


Część instrumentalną wykonuje zespół muzyki dawnej grający na replikach instrumentów dawnych – Filatura di musica. Partię solową skrzypiec wykonuje Judyta Tupczyńska na skrzypcach barokowych z końca XVIII w., natomiast partie solowe w Glorii śpiewacy chóru Filharmonii Narodowej.

 


Koncert składa się z dwóch części:


W części pierwszej usłyszymy „Le Quattro stagioni” – Cztery pory roku. Są to najbardziej znane i rozpoznawalne utwory barokowe. Cztery koncerty na skrzypce solo, smyczki i basso continuo: Wiosna, Lato, Jesień i Zima otwierają złożony z 12 koncertów zbiór op. 8 Vivaldiego – Il Cimento dell’armonia con invenzione (Walka harmonii z inwencją). Kompozytor zastosował wiele efektów imitujących naturę, dzięki czemu w sposób dosłowny słychać odgłosy charakterystyczne dla danej „pory roku”.

Pierwszą instrumentalną część koncertu poświęconemu Antonio Vivaldiemu usłyszymy w wykonaniu zespołu muzyki dawnej Musarion:
Koncert nr 1 E-dur „Wiosna” („La Primavera”), RV 269 Allegro, Largo, Allegro
Koncert nr 2 g-moll „Lato” („LʼEstate”), RV 315 Allegro non molto, Adagio e piano – Presto e forte, Presto
Koncert nr 3 F-dur „Jesień” („LʼAutunno”), RV 293 Allegro, Adagio molto, Allegro
Koncert nr 4 f-moll „Zima” („LʼInverno”), RV 297 Allegro non molto, Largo, Allegro.


Druga część koncertu to wspomniana już wcześniej Gloria D-dur RV 589. Antonio Vivaldi napisał ja prawdopodobnie w 1715 roku dla chóru w Ospedale Della Pieta. Gloria zawiera dwanaście części, które pod dyrekcją Zbigniewa Tupczyńskiego wykonają soliści wraz z Zespołem Wokalnym Ars Chori przy akompaniamencie zespołu instrumentalnego Musarion.

Gloria D-dur RV 589 - Antonio Vivaldi
32:42

Gloria D-dur RV 589 - Antonio Vivaldi

Sacrum i profanum. Dwa oblicza Antonio Vivaldiego Część II Sacrum Gloria D-dur RV 589 Wystąpili: sopran solo Katarzyna Bienias sopran solo Monika Dobrzyńska – Krysiak alt solo Anna Fijałkowska Zespół Wokalny Ars Chori w składzie: soprany: Ewa Cupryjak Monika Dobrzyńska-Krysiak Joanna Gawrońska Anna Jesiotr Iwonna Jędrych Marzena Kozłowska Maja Natorska Sylwia Sikorska Anna Suszwedyk Anna Suwała alty: Ewa Barcikowska Joanna Gontarz Zofia Klejny Maria Obłój-Muzaj Katarzyna Okulska Grażyna Pijet Natalia Potocka Izabela Rasiuk Agnieszka Skowrońska Anna Stawarz Dorota Wołodźko Barbara Zieleńska tenory: Adam Kulikowski Marcin Kumosiński Piotr Mrówka Adam Sławiński Grzegorz Wiśniewski basy: Hubert Baraniecki Daniel Herasimenko Adam Kaczyński Piotr Łobodziński Dariusz Romański Marek Wota Wojciech Wittlieb Zespół muzyki dawnej. Filatura do musica w składzie: I skrzypce Judyta Tupczyńska Ludmiła Piestrak II skrzypce Ewa Chmielewska altówka Małgorzata Feldgebel wiolonczela Justyna Rekść-Raubo kontrabas Michał Bylina klawesyn Patrycja Domagalska-Kałuża obój Agnieszka Mazur trąbka Bernard Niezgoda Dyrygent Zbigniew Tupczyński Kierownictwo artystyczne Judyta Tupczyńska Nagranie zarejestrowano podczas koncertu w dniu 14.10.2018 w Muzeum Kolekcji im Jana Pawła II w Warszawie Organizatorem koncertu była Fundacja Ars Chori Koncerty współfinansowała Fundacja PZU i Miasto stołeczne Warszawa Właścicielem nagrania jest Fundacja Ars Chori Wszelkie prawa zastrzeżone